BRUCE LEE ZOEKT PAASEIEREN
Dat wordt niks, zei P. rustig. Hoezo niet?, vroeg ik. Is toch gezellig, zon paasboom. Vinden onze ouders ook leuk als ze volgende week komen. Ik was bezig met het versieren van de paasboom. Bij Xenos en Blokker had ik verschillende houten paasversieringen gekocht. Bij de HEMA kocht ik een paar doosjes nepkuikens. Leek me allemaal reuzegezellig. Ik haalde 20 takken met krullen bij mn bloemenvrouwtje op de Nieuwmarkt en ik had er zin in. De takken stonden nog niet in een vaas of Bruce Lee zat er al naast. Tiktik. Tiktik met zn pootje tegen de takken. Ga weg, zei ik. Maar hij ging niet weg. In plaats daarvan kwam John Digweed er gezellig bij zitten. Tiktik met zn pootje tegen de takken. En tiktik tegen de houten paaseitjes die ik net uit hun verpakking had gehaald. Tiktik, van de tafel af, tiktik door het hele huis. Niet doen, zei ik. Dat wordt echt niets met die paasboom, meisje, zei P. nog steeds rustig. Ik wil het, ik wil het, zei ik. Dat is gezellig. En een paasboom hoort gewoon bij Pasen. Tiktik. Tiktik deden Bruce en Digweed met het volgende houten eitje. Ze tikten net zo lang tegen de paastakken aan totdat de eieren er vanzelf uitvielen. Tiktik tegen de paastak, tiktik door het hele huis over de betonnen vloer. Als ze het houten eitje kwijt waren kwamen ze terug om het volgende eitje uit de boom te tikken. Tiktik. De hele week. Elke ochtend lag de woonkamer vol met houten eitjes, paashazen en kuikens. Die ik dan weer keurig terughing om ze de volgende ochtend weer op de grond te vinden. Ik word hier gek van, heeft P. een paar keer gezegd toen Bruce s nachts met zn paaseieren bezig was. Tiktik. Nog een paar dagen, liefje, zei ik. Tiktik. Tweede Paasdag gaat die boom meteen de deur uit. Tiktik.
ATC-SERIE 7: THINK PINK AGAIN!
(mixed media collage with feather)
(1. swapped / 2. available / 3. swapped)
LUNA VS. CHLOË
Ja, ja, het is wat. Partner P. is de laatste weken regelmatig voor zn werk in het buitenland. Filmpje opnemen in Barcelona. Andere film opnemen in Kaapstad. Film editten in Londen. Zucht. Ik vind het vreselijk om alleen te slapen. Vanmorgen vloog hij weer naar Londen. De hele middag probeerde ik P. om het half uur te bereiken. Zonder effect. In lichte paniek belde ik naar zn werk. Ja, eh, met Luna, de vriendin van P., ik probeer P. al de hele dag te bereiken, maar hij heeft zn telefoon uitstaan en dat is helemaal niks voor hem, want meestal belt hij dat hij veilig is geland en nu zit hij in Londen en nu dacht ik met al die terroristische aanslagen, eh, heb jij misschien een nummer voor me van iemand die nu bij hem is? Het receptioniste-meisje ging even in de agenda kijken. Hij is helemaal niet in Londen, zei ze. Hij zit nu in bespreking. Oh?, zei ik en daarna hing ik op. Oh? Oh? Partner P. niet in Londen? In bespreking? Met wie! Met wie! Met een of andere kuthoer natuurlijk. Met Chloë! Godverdegodver. En nog steeds kon ik hem niet bereiken. Pas aan het eind van de middag belde hij: Ja, sorry, er ging hier van alles mis. Sorry, meisje. Ik was vergeten mn telefoon aan te zetten toen ik uit het vliegtuig kwam. Lul. Ik maakte me hartstikke zorgen, zei ik. Hij liet me schelden. Dacht je nou echt dat ik met een of andere actrice in bed lag?, vroeg hij lachend. Eh, nou, eh, ja, zei ik, maar ik wist wel beter. Tot vanavond liefje, zei P. en gerustgesteld hing ik op. Een paar uur later belde hij weer. Ik heb tegen de receptioniste gezegd dat ik door haar fout nu een relatiecrisis heb, zei hij lachend. Enne meisje. We krijgen die film niet af vanavond. Dus ik moet in Londen blijven vannacht. Sorry. Ik zou ook veel liever bij jou zijn. Ja, ja, het is wat.
LUNA IN FOOD COMA
26 augustus 1982 eet ik voor het eerst bij mijn oom J., tante H. en hun kinderen. Ik ben dan 6 en kom erachter dat hun eetgewoonten heel anders zijn dan bij mij thuis. Het vlees dient hier als laatste opgeschept te worden. Eerst de aardappelen en de groenten opeten en dan pas het vlees nuttigen. Het lekkerste voor het laatst. Mijn oom J. en tante H. hebben de oorlog nog meegemaakt. Eerste Paasdag 1984. Mijn ouders, mijn oma en ik zitten aan het Paasontbijt. Mijn oma tikt haar eitje open en neemt een hap. Bij haar tweede hap blijkt in het ei een beginnend kuikentje te zitten. Mijn ouders gaan bijna over hun nek. Ik besluit om nooit meer eieren te eten en mijn oma gooit rustig haar ei-met-kuiken weg om aan een ander eitje te beginnen. 2 april 2004. Ik bak 15 Japanse dumplings als lunch. Hoe ouder ik word, hoe meer tijdelijke eetverslavingen ik ontwikkel. Momenteel zit ik in de Japanse dumpling-fase. Wekelijks bak ik zon 100 vegetarische dumplings die ik nuttig tijdens ontbijt, lunch of gewoon tussendoor. Ik kan bijna geen dumpling meer zien, dus ik ben toe aan een nieuwe verslaving. 6 april 2004 eet ik met vriendin E. in restaurant Mappa. We bestellen allebei een preiravioli met truffelsaus en geroosterde tomaat. We delen een wilde-spinaziesalade met nootjes, prosciutto en een honing-truffeldressing. En als toetje neem ik stracciatella-ijs met sinaasappel en karamel. Ik geniet. Daarna gaan we naar theater Frascati om de voorstelling Food Coma te bekijken. Food Coma volgens de flyer: In Food Coma staat Marcel centraal, een 44-jarige computerdeskundige uit Wavrin, een klein dorpje onder de rook van Lille. Marcel wil en kan het maar over één ding hebben: voedsel. Food Coma is een manische opeenstapeling van feiten, verhalen en gedachten over voedsel die begint waar dieetgoeroes, chef-koks, boulemia-patiënten, slowfoodactivisten, fruitariërs en andere lekkerbekken ophouden. Het was een raar stukje theater. Maar wel intrigerend.
www.mugmetdegoudentand.nl
ATC-SERIE 6: THINK PINK!
(mixed media collage with feather)
(available / swapped / swapped)
ATC-SERIE 5: BE PROUD!
(mixed media collage with peacock feather)
(1. swapped / 2. available)
LUNA IS VET GEFRUSTREERD
God. Wat een drama. Site. Mail. Pivot. Te veel knopjes.
JOURNAL SPREAD #26
JOURNAL SPREAD #25
KOMT EEN VROUW BIJ DE DOKTER
Zaterdag met de bus richting mijn schoonfamilie. Een rit van 1,5 uur. Partner P. had net het boek Komt een vrouw bij de dokter gekregen en ik vond dat ik het als eerste mocht lezen. Hij niet. Sttt, blijf af, ik zit er al helemaal in, zei ik toen hij het boek van me af wilde pakken. Toen we uitstapten zei ik dat dit écht een goed boek was. Echt heel goed, zei ik. Goed geschreven. En lachen. Ik verheugde me op de busrit terug naar Amsterdam. Weer 1,5 uur ongestoord lezen. Maar ik voelde me niet zo lekker in de terug-bus. Veel te veel gedronken de nacht daarvoor en de buschauffeur reed irritant. Ik werd misselijk en lezen maakte die misselijkheid alleen maar erger. Maar ik zat weer helemaal in het boek. Ik wilde doorlezen, maar niet die hele bus straks onderkotsen met het gebakken eitje van mn schoonzus. Dus ben ik ergens in Amstelveen uitgestapt en heb gelopen tot aan de VU. Met het boek in mn handen. De zon scheen en toen ik uiteindelijk bij de VU-tramhalte aankwam heb ik 2 trams voorbij laten gaan terwijl ik verder las op het bankje. In de tram las ik verder. Thuis op de bank las ik verder. Mijn mobieltje ging af. Ik nam niet op. De gewone telefoon ging af. Ik nam niet op. Bij de laatste paginas heb ik zitten huilen. Zo hard zitten janken dat op elke pagina een traan is gevallen. Zo schaamteloos hard zitten huilen dat ik blij was dat ik alleen thuis zat. Ik kon op een gegeven moment de letters niet meer zien door mn tranen. Maar ik bleef doorlezen. Tot ik het uit had. Dit boek is schitterend. Dit boek ga ik iedereen aanraden.
www.kluun.nl
De achterflaptekst: ‘Komt een vrouw bij de dokter’ is het schaamteloze verslag van een man die in de bloei van zijn leven de terminale ziekte van zijn vrouw beleeft. Rauw, ontroerend, en steeds met humor. Een stijl die net als de diagnose als een mokerslag aankomt. ‘Komt een vrouw bij de dokter’ laat zien hoe je óók ziek kunt zijn. Tegelijkertijd is het een ode aan de liefde.